Wij zijn bereikbaar op

0341 437 444

Zoeken

Meer wegenbelasting voor oudere diesels

De wegenbelasting voor oudere dieselauto’s gaat per 1 januari 2020 omhoog. Of voor een dieselauto meer belasting verschuldigd is, hangt af van de uitstoot aan fijnstof. Ligt deze boven de 5 mg/km of 10 mg/kWh, dan is men in beginsel de klos.

Roetfilter

UitlaatAuto’s met een ‘af-fabriek’ geleverd roetfilter worden in beginsel geacht aan de norm te voldoen. Is het filter echter weggehaald, dan betaalt u toch de hogere wegenbelasting, tenzij u kunt bewijzen dat de uitstoot van fijnstof onder de norm blijft.

Dieselpersonenauto’s van na 1 september 2009

Dieselpersonenauto’s van na 1 september 2009 worden ook geacht aan de norm te voldoen, met uitzondering van de auto’s die vóór deze datum een typegoedkeuring kregen en pas later op de markt zijn gebracht.

Hoeveel extra wegenbelasting?

De extra te betalen wegenbelasting bedraagt 15%. Voor een personenauto met een gewicht van 1.000 kg is dit zo’n € 130-€ 150 extra per jaar, afhankelijk van de provincie waarin u woont.

Oldtimers hebben geen last

Auto’s van 40 jaar en ouder betalen in beginsel geen wegenbelasting. De verhoging per 1 januari a.s. raakt hun eigenaren dan ook niet.

De wegenbelasting voor oudere dieselauto’s gaat per 1 januari 2020 omhoog. Of voor een dieselauto meer belasting verschuldigd is, hangt af van de uitstoot aan fijnstof. Ligt deze boven de 5 mg/km of 10 mg/kWh, dan is men in beginsel de klos.

Einde soepel beleid Belastingdienst bij schuldsanering

Vanwege de coronacrisis verkeren nog steeds tal van ondernemers in financiële problemen. Wellicht kan een saneringsakkoord met sc...

Wettelijk kader waarschuwen digitale kwetsbaarheden en beveiligingslekken

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel Wet bevordering digitale weerbaarheid bedrijven aangenomen. Dit wetsvoorstel is een belangr...

Koffiebeker onbelast verstrekken?

Werkgevers moeten plastic bekers bij bijvoorbeeld het koffieapparaat en een watertap vervangen door een duurzaam alternatief. Dit ...