Wij zijn bereikbaar op

0341 437 444

Zoeken

Klimaatakkoord: bijtelling elektrische auto fors hoger

De bijtelling voor het privégebruik auto van de zaak gaat vanaf 2020 voor nieuwe elektrische auto’s omhoog van 4% naar 8%. De verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord dat vrijdag 28 juni is gepresenteerd.

Hogere bijtelling

Elektrisch rijdenDe bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s verdubbelt in 2020 naar 8% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde. Dit is nu 4% over de eerste € 50.000. De bijtelling wordt daarna in stappen opgehoogd naar 12% over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto dezelfde bijtelling van 22% als voor een gewone auto.

Geen accijnsverhoging benzine, wel diesel

De voorgenomen accijnsverhoging op benzine gaat niet door. De reden hiervoor zou zijn dat het kabinet de niet-elektrisch rijdende automobilist niet wil laten opdraaien voor de kosten die gepaard gaan met het stimuleren van elektrisch rijden. De accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met een cent verhoogd.

Afbouw stimulering afhankelijk van verkoop

Jaarlijks zal worden bekeken in hoeverre de verkoop van elektrische auto‘s de verwachting overtreft. Als er meer elektrische auto‘s worden verkocht dan verwacht, wordt de stimulering ervan versneld afgebouwd.

Wat scheelt dat nu?

Als de bijtelling voor elektrische auto‘s gelijkgesteld wordt aan die voor gewone auto‘s, kost een elektrische auto van de zaak de gemiddelde automobilist maximaal ongeveer € 280 per maand netto extra, uitgaande van de momenteel bekende cijfers. Wat het werkelijk gaat kosten, is onder meer afhankelijk van de cataloguswaarde.

De verhoging naar 8% volgend jaar kost de gemiddelde automobilist met een auto met een cataloguswaarde van € 40.000 ongeveer € 50 per maand netto extra.

Tip! Was u toch al van plan een elektrische auto aan te schaffen, doe dit dan nog dit jaar. U profiteert dan nog maximaal vijf jaar van de lage bijtelling over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs.

Rekeningrijden

In het Klimaatakkoord staan nog meer maatregelen om in 2030 49% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. Een daarvan is rekeningrijden dat dan per 2026 zal worden ingevoerd. Bij rekeningrijden betaalt de automobilist per gereden kilometer. In het Klimaatakkoord worden drie varianten van rekeningrijden, die nog nader onderzocht worden, genoemd.

Tip! Wilt u alle maatregelen van het Klimaatakkoord weten en wat dat mogelijk voor uw sector of huishouding betekent? Ga dan naar rijksoverheid.nl.

De bijtelling voor het privégebruik auto van de zaak gaat vanaf 2020 voor nieuwe elektrische auto’s omhoog van 4% naar 8%. De verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord dat vrijdag 28 juni is gepresenteerd.

Taxatiewaarde of koopsom bepalend voor vrijstelling overdrachtsbelasting?

Als u een woning koopt, moet u in beginsel over de koopsom overdrachtsbelasting betalen. Er bestaat, onder voorwaarden, een vrijst...

Loket subsidie elektrische bedrijfsauto 23 april open

Ondernemers die van plan zijn een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, kunnen vanaf 23 april 2024 07.00 uur de Subsidierege...

Fors hogere motorrijtuigenbelasting voor LPG-rijder

Automobilisten die op LPG rijden moeten vanaf 2026 rekening houden met fors hogere motorrijtuigenbelasting. Oorzaak hiervan is het...